Menu
  • Få en samtale
  • Drøft din sag med Advokat Jacob Tøjner
  • Få en samtale
  • Michael Givskov, Founder & Direktør, Cykelpartner.dk ApS
    ★ ★ ★ ★ ★
    Cykelpartner.dk ApS anvender løbende Jacob Tøjner som koncernadvokat. Vi modtager bistand til transaktioner, opkøb, omstruktureringer, medarbejderforhold, kontrakter m.v. Cykelpartner.dk ApS bliver altid mødt med skarp rådgivning, ordentlighed og god behandling. Vi vurderer advokat Jacob Tøjner som særdeles kompetent.
  • Benjamin Rud Elberth, – Digital Ekspert, rådgiver om digitale og sociale medier.
    ★ ★ ★ ★ ★
    .. Ikke bare fremragende rådgivning, men også fuldkommen reel, ordholdende og professionel...
  • Jesper Nørgaard Christensen, Head of Tax, Novozymes.
    ★ ★ ★ ★ ★
    ... Jeg har samarbejdet med advokat Jacob Tøjner på flere komplekse sager, som altid er blevet løst kompetent og med et yderst tilfredsstillende resultat …
  • Anders J. Kousgaard, Direktør,
    ★ ★ ★ ★ ★
    Jeg har netop benyttet ditselskab i forbindelse med oprettelse af et nyt selskab. En helt igennem positiv oplevelse, og jeg benytter dem gerne igen.
  • Karsten Løgstrup, Direktør, Dopio IvS
    ★ ★ ★ ★ ★
    Det er en fornøjelse at kontakte Ditselskab, og blive mødt med forståelse og fantastisk hjælp, når man som jeg, er "ny" iværksætter.
  • Anette Nawrocki, Direktør, Kyote ApS
    ★ ★ ★ ★ ★
    Jeg har fået den fineste og grundigste råd-og vejledning af Jacob Tøjner i forbindelse med oprettelse af selskaber. Ydermere blev servicen givet lige (bogstaveligt talt) op til jul, jeg havde ikke troet det muligt, men firmaerne blev altså oprettet!! Imponerende. Desuden har Jacob svaret hurtigt tilbage på mine (mange) spørgsmål undervejs, og udover at være særdeles professionel og kompetent så har han også humor. Jeg kan derfor på det varmeste anbefale Jacob Tøjner og Ditselskab.
  • Casper Bak, Direktør, SoHo
    ★ ★ ★ ★ ★
  • Søren Brinch, Direktør, Prosum ApS
    ★ ★ ★ ★ ★
    Jeg kan kun give Jacob og ditselskab.dk de allerbedste anbefalinger...
  • Hanne Hejgaard, Direktør, HKH Consult
    ★ ★ ★ ★ ★
    .. Jeg kan kun anbefale at bruge Ditselskab til virksomhedsstiftelse og andre relaterede emner. Jeg har fået en super fin og hurtig service samt meget kompetent rådgivning fra Jacob Tøjner..
  • Mia Marquardt Snoer Jensen, Direktør Ressourceselskabet Danmark ApS
    ★ ★ ★ ★ ★
    .. Mange tak for venlig og god service. I får mine anbefalinger...
  • Dorrit Saietz, Direktør, Havlys ApS, Restaurant Vanvid
    ★ ★ ★ ★
    Tak for meget grundig vejledning og omhu ved oprettelse af vores selskab, som skal bygge og drive Restaurant Vandvid ombord på et skib i det ny Sydhavnen. Der var nogle forsinkelser undervejs, men vi er meget tilfredse med resultatet. Og vi håber at se jer, når vi holder 'snigpremiere' ... og serverer lækker mad på kajen. ...
  • Kim Schmeltz, Direktør, Schmelt IVS
    ★ ★ ★ ★ ★
    Kunne jeg give mere end 5 stjerner havde du fået det!! Tusinde tak for et kanon samarbejde i forbindelse med stiftelse af mine selskaber. Mage til rådgivning, service og ikke mindst sparring i Top professionalisme skal man lede længe efter – Du kan være sikker på at høre fra mig igen :) Jeg kan varmt anbefale Jacob Tøjner og co. i det yderst professionelle & kompetente advokatfirmaet: ditselskab.dk
  • Alf Døj, Direktør AvioSafe IVS
    ★ ★ ★ ★ ★
    Ditselskab har givet os en fortræffelig service og slutteligt et godt resultat i forbindelse med juridisk ændring og kapitalstruktur i et selskab. Vi har ikke kunnet finde en bedre kompetence end den Jacob Tøjner har ført til processen. Det er rart at vide, at processen er ført af en kompetent advokat med domænekendskab. Kan på det varmeste anbefales.
  • Dinne Feldthusen Husted – Administrerende Direktør ISo Consult ApS
    ★ ★ ★ ★ ★
    ISO Consult har haft et fortrinligt samarbejde med Advokat Jacob Tøjner, SANKT PETRI ADVOKATER. Vi har oplevet en virkelig professionel tilgang – de er hurtige og ekstremt grundige. Alle forventninger – og mere til – bliver opfyldt. Det bliver bestemt ikke sidste gang, vi bruger dem. Dinne Feldthusen Husted, Direktør. ISo Consult aps.
  • Martin Vester-Christensen, Data Scientist and Partner at Deformalyze ApS
    ★ ★ ★ ★ ★
    Jeg vil anbefale Jacob til alle der søger utrolig professionel og kompetent rådgivning. Jacob har assisteret i forbindelse med oprettelsen af vores anpartsselskab, gennemlæsning af kontrakter mv. Hos Jacob får man hele pakken og han besidder en stor viden som enhver "startup" med fordel kan drage nytte af..
  • Lars Majlund, Partner and founder, Majlund Invest A/S
    ★ ★ ★ ★ ★
    Jacob har gennem de sidste 5 år ydet os advokatbistand indenfor bl.a. Stiftelse af selskaber, Anpartshaver Overenskomst, Leverandørkontrakter, Medarbejderkontrakter m.fl. Vi har hele vejen igennem modtaget professionel rådgivning fra Jacob, og de pågældende sager er altid blevet belyst fra flere sider, således at vi har haft et solidt grundlag at træffe beslutninger udfra.
  • Alfred Joensen, CEO at NES Technology
    ★ ★ ★ ★ ★
    Jeg har gennem en længere periode fået advokatbistand fra Jacob Tøjner... Jeg er overordentligt tilfreds med Jacobs indsats og de konkret opnåede resultater, vil specielt fremhæve stærkt engagement, faglig dygtighed, både i bredden og i dybden, samt en fantastisk effektiv arbejdsform.  Jeg vil derfor til enhver tid give Jacob mine allervarmeste anbefalinger..
  • Anette Sand – Direktør, Regnskabsskolen
    ★ ★ ★ ★ ★
    ...Advokat Jacob Tøjner står for klare linjer og no bullshit. Bringer vanskelige juridiske spørgsmål op på et anvendeligt plan...

Grov uagtsomhed i skatte- og afgiftsretten – sådan bruges standarden i praksis

I skatte- og afgiftsretten er grov uagtsomhed en kvalificeret forsømmelse af de pligter, som en skatte- eller afgiftspligtig person/virksomhed burde have iagttaget. Standarden udmåles konkret og statueres især, når man (i) undlader at selvangive indlysende skattepligtige forhold, (ii) ikke reagerer på åbenlyst urigtige årsopgørelser/ansættelser, (iii) begår systematiske eller betydelige fejl over tid, (iv) har særlig indsigt eller kontrol (fx som hovedanpartshaver/erhvervsdrivende), og/eller (v) når rådgiveres kvalificerede fejl kan tilregnes den skattepligtige (“nogen på dennes vegne”). Reliance på rådgiver fritager ikke i sig selv for grov uagtsomhed.

Hvorfor betyder det noget?

Om der foreligger grov uagtsomhed har tre gennemgående konsekvenser:

  1. Ekstraordinær ændring/genoptagelse: Skattestyrelsen kan gå ud over de ordinære frister, hvis den skattepligtige (eller nogen på dennes vegne) har handlet forsætligt eller groft uagtsomt (fx SFL § 27, stk. 1, nr. 5 for indkomstskat og SFL § 32, stk. 1, nr. 3 for afgifter).

  2. Strafferetlige følger: I skatte- og afgiftsstrafferetten er det typisk grov uagtsomhed, der kan udløse ansvar.

  3. Bevis og proces: Tærsklen for, hvad Skattestyrelsen skal løfte bevis for i en ansættelsessag, er lavere end i en straffesag; man kan derfor i praksis se frifindelse i straffesporet, men alligevel ansættelsesmæssige konsekvenser.

Retsligt udgangspunkt – standardens ramme

  • SFL § 27, stk. 1, nr. 5 (indkomst/ejendomsværdiskat): Ekstraordinær ansættelse ved forsæt eller grov uagtsomhed begået af den skattepligtige eller nogen på dennes vegne.

  • SFL § 32, stk. 1, nr. 3 (afgifter/moms): Tilsvarende adgang ved forsæt eller grov uagtsomhed hos virksomheden eller nogen på dennes vegne.

  • Strafferetlig tilknytning: Begreberne forsæt og grov uagtsomhed forstås i overensstemmelse med strafferetlige principper, men beviskravene er ikke identiske i de to spor (ansættelse vs. straf).

Kerneindholdet: Grov uagtsomhed beskrives som en særlig bebrejdelsesværdig afvigelse fra den handlemåde, man med rimelighed kan kræve. Det er mere end “almindelig sløsethed”, men mindre end forsæt (villet handling).

“Hvad tæller som grov uagtsomhed?” – fem gennemgående løftestænger

1) Undladelse af at reagere på åbenlyst urigtige ansættelser

Får man en årsopgørelse eller skatteansættelse, som åbenlyst er forkert (fx mangler udenlandsk løn/indtægt, eller der er fradrag, man tydeligt ikke har krav på), og man ikke reagerer inden for rimelig tid, taler det tungt for grov uagtsomhed. Pligten er ikke kun at selvangive korrekt – den er også at reagere på fejl, man burde indse.

2) Manglende selvangivelse af indlysende skattepligtige forhold

Betydelige bankindsætninger, maskeret udlodning (fri bil/bolig/aktiver), kontante hævninger, private udgifter i selskab m.v., som ikke selvangives og/eller ikke dokumenteres som skattefrie, er klassikere. Jo større beløb og jo længere periode, desto større sandsynlighed for grov uagtsomhed.

3) Bestemmende indflydelse og skærpet pligt

Hovedanpartshavere, direktører og erhvervsdrivende tillægges en skærpet agtpågivenhed: Man forventes at kende og kontrollere de skattemæssige forhold i og omkring sin virksomhed/sit selskab. Undlades fx at selvangive rådighed over selskabets aktiver, er tærsklen for grov uagtsomhed lavere.

4) Særlige konstruktioner og komplekse forhold fritager ikke

Deltagelse i K/S-strukturer, udenlandske opsætninger (fx trusts) eller komplicerede regler om fraflytning, CFC, kontrollerede transaktioner mv. fritager ikke i sig selv. Er der klar anledning til at undersøge og sikre korrekt håndtering, kan grov uagtsomhed statueres, hvis man lader stå til.

5) “Nogen på dennes vegne” – rådgiverfejl kan tilregnes

Fejl begået af revisor, advokat eller anden repræsentant kan tilregnes den skattepligtige. Det afgørende er, om den skattepligtige burde have reageret/kontrolleret. Et “jeg spurgte revisor” er sjældent nok, hvis forholdet var åbenlyst eller dokumentationen manglede.

Afgifts- og momsretten: skærpede kontrolhensyn

På afgiftsområdet (moms/afgifter) er praksis ofte strengere, fordi virksomheder har en udpræget kontrol- og indretningspligt. Forretningsmodeller med åbenbar risiko (fx kædehandel, gennemfakturering, utilstrækkelig dokumentation for fradrag/godtgørelse) kræver robuste procedurer – mangler disse, ligger grov uagtsomhed nært.

Grænserne – hvornår ikke grov uagtsomhed?

Domstolene afviser også grov uagtsomhed, når:

  • Fejlen er enkeltstående og ikke åbenbar.

  • Der reelt er tale om fortolknings- eller vurderingsspørgsmål, hvor man har gjort sig rimelige overvejelser og søgt dokumentation.

  • Skattestyrelsen ikke løfter beviset for, at den kvalificerede forsømmelse foreligger.

Kort sagt: Almindelig (simpel) uagtsomhed – en isoleret, ikke-grov fejl – er ikke nok.

Bevisbyrde, processpor og frister – tre praktiske pointer

  1. Bevisbyrde: Skattestyrelsen skal bevise, at forsæt/grov uagtsomhed foreligger. I ansættelsessager er kravet lavere end i straffesager, men det er stadig et reelt beviskrav.

  2. Reaktionsfristen: Ved brug af SFL § 27, stk. 1, nr. 5 gælder 6-måneders fristen i § 27, stk. 2 (fra det tidspunkt, hvor myndigheden kom tilstrækkeligt til kundskab).

  3. Sammenhængen til straffesporet: Frifindelse i straffesagen udelukker ikke en ansættelsesmæssig afgørelse baseret på grov uagtsomhed – og omvendt.

En praktisk tjekliste (indikatorer)

Taler for grov uagtsomhed, når flere er til stede:

  • Beløbsstørrelse/varighed: store afvigelser eller gentagne fejl over flere år.

  • Åbenbarhed: enhver omhyggelig skatteyder ville indse, at forholdet var skattepligtigt/fejlagtigt.

  • Rolle/indsigt: hovedanpartshaver, direktør, erhvervsdrivende, branchespecifik indsigt.

  • Dokumentation: fravær af bilag/kontrakter eller selvmodsigende forklaringer (fx “lån” uden lånedokument).

  • Myndighedskontakt: ignorering af spørgsmål/varsler eller manglende opfølgning trods klar anledning.

Taler imod grov uagtsomhed:

  • Isoleret fejl uden systematisk mønster og uden nævneværdige beløb.

  • Rimelig undersøgelse/rådgivning dokumenteret, hvor reglerne faktisk er vanskelige – og hvor man reelt har forsøgt at gøre det rigtige.

  • Prompt korrektion ved opdagelse af fejl.

Processtrategi: Sådan bygger du anbringenderne

Hvis du repræsenterer Skattestyrelsen:

  • Kortlæg mønsteret (systematik, varighed og beløb).

  • Peg på åbenbarhed: Hvorfor burde skatteyderen have indset fejlen?

  • Dokumentér manglende reaktion (årsopgørelser, breve, varsler).

  • Underbyg tilregnelse af rådgiver (fuldmagter, kommunikation, opgavetildeling).

  • På afgiftsområdet: vis manglende kontrolprocedurer.

Hvis du repræsenterer skatteyderen/virksomheden:

  • Gør fejlen konkret og isoleret – og vis, at der ikke er et mønster.

  • Dokumentér undersøgelser og rådgivning (hvad blev spurgt om, hvad blev besvaret, hvilke kilder brugte man?).

  • Understreg kompleksitet og redelig adfærd: forsøg på korrekt håndtering.

  • Vis proaktiv korrektion og forbedrede procedurer (compliance-tiltag, nye kontroller).

  • Angrib reaktionsfristen: Hvornår fik myndigheden tilstrækkelig kundskab?

Tre korte eksempelscenarier

  1. Udebleven reaktion på åbenlys fejl: En lønmodtager med betydelig udenlandsk løn modtager dansk årsopgørelse uden udenlandsindkomsten. Ingen reaktion i flere år. → Høj sandsynlighed for grov uagtsomhed (åbenbarhed + manglende reaktion + varighed).

  2. Maskeret udlodning i hovedaktionærselskab: Privat benyttelse af selskabets aktiv (bil/båd/sommerhus) uden selvangivelse; svag dokumentation. → Høj sandsynlighed for grov uagtsomhed (bestemmende indflydelse + åbenbarhed + dokumentationssvigt).

  3. Komplekst momsfradrag i kædehandel: Virksomhed implementerer ny model uden at etablere kontroller for dokumentation/realitet. → Klar risiko for grov uagtsomhed på afgiftsområdet (skærpede kontrolhensyn).

Ofte stillede spørgsmål (FAQ)

Er det nok at sige “min revisor sagde…”?
Nej. Rådgivning kan være et moment, men fritager ikke, hvis forholdet var åbenlyst, eller hvis man undlod at reagere på klare fejl.

Er komplekse regler en undskyldning?
Kun hvis man kan vise reel undersøgelse, dokumenteret rådgivning og en redelig (om end fejlagtig) vurdering. “Det var svært” er ikke nok.

Er én fejl lig med grov uagtsomhed?
Ikke nødvendigvis. Enkeltstående, ikke-åbenbare fejl – især ved mindre beløb og hurtig korrektion – falder oftere under simpel uagtsomhed.

Hvad med straffesagen vs. ansættelsen?
Frifindelse i strafsporet udelukker ikke en ansættelsesændring for grov uagtsomhed – beviskravene er forskellige.

Konklusion – tre bud på god praksis

  1. Reagér altid på urigtige årsopgørelser/ansættelser – hurtigt og dokumenteret.

  2. Dokumentér alt væsentligt: pengestrømme, lån, mellemregninger, rådighed over aktiver, forretningsmodeller.

  3. Etabler og efterlev kontroller – især på moms/afgifter – og opdater dem, når virksomheden ændrer forretningsgang.

 

Konkrete afgørelser – tre bud på praksis

Her er konkrete, rigtige SKM-afgørelser med links, delt op i (A) hvor revisor dømmes alene og (B) hvor revisor/revisionsfirma dømmes sammen med klienten:

A) Revisor dømt alene (grov uagtsomhed)

  • SKM2014.514.BR (Byret) – statsautoriseret revisor dømt for groft uagtsomt at have afgivet urigtige og vildledende oplysninger (virksomhedsordningen anvendt efter virksomhedens afståelse). Bøde 15.000 kr. Skat Info

B) Revisor / revisionsselskab dømt sammen med klienten

  • SKM2024.266.VLR (Vestre Landsret) – brugtmoms-sag. Virksomhedsejeren dømt for groft uagtsomt momssvig (bøde 10,8 mio. kr.), og revisionsselskabet dømt for medvirken (groft uagtsomt) med bøde 100.000 kr. (landsretten skærpede ift. byrettens frifindelse af revisor). Skat Info+1

(Til kontrast, hvor revisor ikke blev dømt groft uagtsomt:)

  • SKM2014.406.BR (Byret) – revisor tiltalt for grov uagtsomhed ved opgørelse af renteudgifter for et ægtepar, men frifundet (simpel uagtsomhed). Nyttig som grænsetilfælde. Skat Info

Relaterede (mere alvorlige end grov uagtsomhed – forsæt)

  • SKM2022.70.BR (Byret) – to revisorer idømt ubetinget fængsel og tillægsbøder for bl.a. medvirken til skatte- og momssvig via fiktive fakturaer (tilregnet som forsæt/særligt grov karakter). Medtaget som baggrund for spændet i praksis. Skat Info

Læs også vores artikel om selskabsloven, hvor vi gennemgår ledelsesansvaret i detaljer

Ansvarsfraskrivelse
Advokat Jacob Tøjner tilbyder alene ditselskab.dk, herunder bloggen på ditselskab.dk som en service til dig og en kilde til inspiration og information. Det du finder og læser her, kan ikke erstatte konkret advokatrådgivning, og min levering af denne service til dig som læser, kan på ingen måde etablere et advokat-klientforhold mellem dig som læser og advokat Jacob Tøjner. Artiklerne her på ditselskab.dk er forsøgt gengivet så præcist som muligt, men Jacob Tøjner fraskriver sig ethvert ansvar som følge af fejl, forkerte oplysninger, mangelfulde oplysninger eller manglende opdatering af artiklerne.

Kommentarer på "Grov uagtsomhed i skatte- og afgiftsretten – sådan bruges standarden i praksis"

  1. Peer Appel siger:

    Kan du give eksempel på at Rådgiver (revisor) bliver dømt for groft uagtsomhed, alene eller sammen med hans kunde ?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *